Het Parool meldt (19-03-2007) dat de gemeente, stadsdelen Noord en Zeeburg en de Havendienst gaan onderzoeken of een brug over het IJ tot de mogelijkheden behoort. De gedachten gaan uit naar een fietsbrug, die ter hoogte van het Azartplein, via het kleine Kompas-eiland voor de kust van het KNSM-eiland de oversteek zou moeten maken naar de noordoever.
Door eerst op het Kompas-eiland aan te landen en vandaar de grote oversteek te maken, zou de IJbrug uit twee delen komen te bestaan. Dat vereenvoudigt de constructie - het IJ is ter plekke met 700 meter op zijn breedst. De voorzitters van beide stadsdelen voelen veel voor het plan. Voor Rob Post van Amsterdam-Noord is het een lang gekoesterde wens: 'Geweldig als die brug er komt,' zegt hij in het Parool.
Stadsdeelvoorzitter Nico Papineau Salm van Zeeburg filosofeert over vergroting van het Kompaseiland, waarvoor hij de grond die vrijkomt bij de aanleg van de Noord/Zuidlijn wil gebruiken. Zijn idee gaat terug op plannen uit de jaren tachtig, die voorzagen in een compleet nieuw eiland met woningen voor de kust van het Java- en KNSM-eiland. Papineau Salm wil echter geen woningen, maar een groenvoorziening voor de bewoners van het KNSM-eiland - waar zo'n voorziening immers, op enkele grasperkjes en een paar bomen na, geheel ontbreekt.
De locatie bij het Azartplein is zorgvuldig gekozen. Er is een aansluiting op de belangrijke toegangsroute naar het Oostelijk Havengebied via de Molukkenstraat en de Van Eesterenlaan. En belangrijker: het verkeer van de hoge cruiseschepen die bij de Passenger Terminal aanmeren, blijft ongehinderd. De cruiseschepen, die bij hun vertrek op het brede deel van het IJ voor het Java-eiland de draai moeten maken, zaten de uitvoering van een eerder plan in de weg, waarin de brug in het verlengde van de Jan Schaeferbrug zou worden aangelegd. Op de noordoever landt de nieuwe brug in een bedrijvengebied en kan de fietsroute langs het Vliegenbos verder naar Nieuwendam.
Er wordt al anderhalve eeuw gepraat over een brug over het centrale deel van het IJ. De naam van Jan Galman is onlosmakelijk verbonden aan die plannen. Tussen 1851 en 1886 maakte hij liefst 36 brugontwerpen. Nog in 1989 had de gemeente in de ontwikkelschetsen voor de Zuidoever een brug over het IJ gepland, direct achter het Centraal Station. Zie ook het volledig artikel in het Parool.
Terug